Per això, aquests espais disposen d’una xarxa viària definida pels Plans Especials, amb una funció bàsica de comunicació i de mobilitat dins les àrees naturals protegides. Gran part d’aquesta xarxa conforma una infraestructura per a prevenció d’incendis requerida pel Decret 378/1986, l’ús intensiu de la xarxa viària per veïns i visitants, l’accés als equipaments dels parcs i altres necessitats concretes per a la vigilància i conservació del medi natural i el patrimoni.
És per aquest motiu que el Servei d’Anàlisi i Gestió Territorial, Inversions i Obres, dins la Gerència de Serveis d’Espais Naturals, inverteix en el manteniment i la millora d’una xarxa viària bàsica, que s’ha anat consolidat amb la experiència de gestió, que té una extensió de 1.521,9 km. Per tal de dividir aquesta gran extensió, es reparteix l’àmbit de la xarxa en 11 lots.
Els camins d’aquesta xarxa viària, que majoritàriament són de material granular, necessiten un manteniment ordinari derivat de l’erosió continuada del seu ferm i el creixement de la vegetació dels marges. De forma més impredictible, es produeixen també incidències per la pèrdua d’estabilitat dels talussos, desperfectes derivats per creuaments amb cursos d’aigua, arbres caiguts, etc., especialment després d’episodis de pluges intenses.
Els camins pavimentats amb formigó i barreges bituminoses també requereixen reparacions puntuals del ferm. Aquests desperfectes es produeixen per les temperatures extremes d’alguns entorns o l’ús d’aquestes vies per part de vehicles agrícoles i forestals, que sovint tenen càrregues elevades.
La necessitat d’executar tots aquests treballs de manteniment és previsible i recurrent en el temps, el que justifica la necessitat d’una contractació plurianual dels treballs. El contracte també inclou la resolució de les incidències que succeeixen de forma imprevisible i possiblement urgent al llarg del contracte, i que en conjunt s’estima que representaran a l’entorn del 10 % del pressupost d’acord a l’experiència en la gestió dels darrers anys.