La Diputació de Barcelona s'adhereix a la Declaració del II Congrés Nacional d'Educació Ambiental
Educació ambiental a la Xarxa de Parcs Naturals. Autor: Jordi Play / Fundesplai
La Diputació de Barcelona va aprovar per unanimitat l’adhesió a la Declaració del II Congrés Nacional d’Educació Ambiental (CNEA) per transitar de l’acció individual a la transformació col·lectiva en el Ple del dijous 24 de febrer. El document marca el full de ruta a seguir en educació ambiental per a un canvi de model en la relació de la societat amb el medi i poder fer front a les crisis de dimensió planetària, com la climàtica. Gerències com la de Medi Ambient i la d'Espais Naturals de la Diputació de Barcelona desenvolupen programes d’educació ambiental des de fa més de quatre dècades.
La Declaració inclou un decàleg en què es manifesta l’educació ambiental com l’eina imprescindible per a la "construcció d’una nova cultura de la sostenibilitat" i la necessitat d’actuar en l’àmbit local per implicar la ciutadania i "generar una transformació social i col·lectiva". El text recull les principals conclusions de la segona edició del CNEA, que va reunir, en línia, més de vint-i-cinc ponents i 1.100 assistents entre novembre del 2020 i novembre del 2021.
Per fer seguiment de les accions i desenvolupar els compromisos assumits amb la Declaració, que ja compta amb 152 adhesions, s’ha constituït la secretaria permanent del CNEA, la qual cosa permetrà establir una plataforma de treball entre congressos.
El CNEA, que ha refermat la necessitat de teixir aliances per avançar en educació ambiental, és una iniciativa conjunta de la Generalitat de Catalunya, la Diputació de Barcelona, la Diputació de Girona, l’Àrea Metropolitana de Barcelona, l’Ajuntament de Barcelona, la Societat Catalana d’Educació Ambiental i la Universitat Internacional de Catalunya i la Universitat de Barcelona en representació de les universitats catalanes.
Innovació educativa i ambiental
La Diputació de Barcelona desenvolupa programes d’educació ambiental des de fa més de quatre dècades amb el convenciment que constitueixen una eina de gestió imprescindible per aplicar amb eficiència les polítiques municipals de medi ambient i un instrument molt poderós de transformació social.
Així, la Gerència de Serveis de Medi Ambient disposa d’una oficina temàtica específica on una quinzena de professionals acompanyen els ajuntaments per implantar aquest canvi cultural tant necessari. Enguany, el Catàleg de serveis dedica més de mig milió d’euros a prestar suport econòmic i tècnic a projectes municipals d’educació ambiental. Impulsa iniciatives innovadores, com ara projectes d’aprenentatge servei i espais comunitaris formant aliances amb altres actors. Aquest és el cas de Mercats sostenibles, una iniciativa conjunta amb la Gerència de Serveis de Comerç per reduir el plàstic d’un sol ús als mercats municipals i experimentar amb metodologies d’aprenentatge servei; o Llegim el riu, amb la Gerència de Serveis de Biblioteques i la Universitat de Barcelona, que crea espais d’innovació social a les biblioteques municipals per afavorir el coneixement dels ecosistemes fluvials i utilitza la ciència ciutadana en la seva protecció.
També desenvolupa programes per promoure la implantació d’accions de transició energètica, com ara A-prenem el Sol, les campanyes del 50/50 o el Passa l’energia. Aquest darrer ofereix suport als ajuntaments per estalviar energia als equipaments i destinar els estalvis a llars que pateixen pobresa energètica o millorar-ne l’eficiència a les instal·lacions municipals. La Gerència també impulsa un programa de formació municipal i gestiona el Centre d’Estudis del Mar, equipament pioner d’educació ambiental marina.
Més de quaranta anys d’educació ambiental a la Xarxa de Parcs Naturals
Any rere any es mostra també l’estreta vinculació entre l’educació ambiental i la Xarxa de Parcs Naturals i com els parcs naturals són indrets amb una gran biodiversitat que cal donar a conèixer i preservar que atresoren un gran valor patrimonial i cultural. Així mateix, són espais pedagògics i educatius de primer ordre per als alumnes i docents que n'utilitzen els equipaments i gaudeixen dels programes escolars.
El camí va començar fa més de quaranta anys, amb la posada en marxa l’any 1978 de l’Escola de Natura Can Lleonart, a la vall de Santa Fe, al Parc Natural i Reserva de la Biosfera del Montseny. Des d’aleshores, la Xarxa de Parcs Naturals de la Diputació de Barcelona ha crescut fins aplegar dotze espais naturals protegits i compta amb una àmplia xarxa pedagògica. Actualment, ja hi ha una cinquantena d'equipaments dedicats a l’educació ambiental i a l’ús públic amb escoles de natura, cases museu, centres i punts d’informació, albergs, itineraris senyalitzats, centres de documentació, etc. També es disposa i s’elaboren nombrosos materials i serveis de suport diversos com audiovisuals, exposicions itinerants, passejades guiades rutes teatralitzades i materials pedagògics.
Pel que fa als programes, hi ha el Coneguem els nostres parcs, iniciat el 1983 és el degà dels programes d’educació ambiental a Catalunya per a escoles de 6è de primària de la província de Barcelona; el programa Viu el parc a l’escola (en marxa des del 1982 a les escoles dels àmbits dels parcs) i El Montseny a l’escola.
Altres propostes són els programes anuals de Passejades guiades als parcs, el projecte conjunt entre la Xarxa de Parcs Naturals i la Xarxa de Biblioteques Municipals “Parcs i biblioteques... naturalment!”, la participació dels centres de documentació de la Xarxa de Parcs Naturals a la xarxa DocAmbCat, la commemoració de les efemèrides ambientals i les accions de Servei Comunitari fetes en alguns parcs.
Font de la informació: Gerència de Serveis de Medi Ambient de la Diputació de Barcelona i XPN
Categoria: Educació ambiental, Xarxa de Parcs Naturals, Notícies d'arreu, Educació ambiental, Educació ambiental, Diputació de Barcelona, Diputació de Barcelona, ODS, Altres,