Xarxa de Parcs Naturals | Diputació de Barcelona Hi itineraris accessibles, mapes tàctils, contes i dossiers i barres direccionals, entre altres materials

La Xarxa de Parcs Naturals posa a disposició de les persones cegues i amb deficiència visual recursos i materials accessibles

12/01/2023

El 4 de gener es commemora des del 2019 el Dia Mundial del Braille. La Xarxa de Parcs Naturals té, amb l’objectiu de fer accessibles els espais naturals a tota la ciutadania, diversos recursos i materials adaptats per a les persones cegues i amb deficiència visual que recorden la importància del braille com a mitjà de comunicació.

Un dels objectius de la Xarxa de Parcs Naturals és aconseguir que els parcs i espais naturals protegits que el formen siguin accessibles a tota la població. Dins les iniciatives per aconseguir-ho, hi ha diversos itineraris senyalitzats accessibles per a persones amb deficiència visual i materials adaptats, entre d'altres, fitxes de fauna i flora, mapes tàctils, dossiers i la col·lecció de contes "La Xara i el Pau".

Els itineraris senyalitzats accessibles per a persones amb mobilitat reduïda o amb deficiència visual faciliten que els visitants puguin fer una visita autònoma. Entre ells, hi ha l'Itinerari botànic de la Pleta (Parc del Garraf), La font del Frare i Masia Mariona (Parc Natural del Montseny), La font de la Portella (Parc Natural de Sant Llorenç del Munt i l’Obac), Can Mateu (Espai Natural de les Guilleries-Savassona) i l'Itinerari sensorial pel camí del Fondal (Parc Natural de la Serra de Collserola).

Materials accessibles

Pel que fa als materials accessibles, es disposa de barres direccionals (o barres de muntanya), que permeten a l'usuari amb poca visió o sense visió accedir a molts indrets dels espais naturals, acompanyat d'altres dues persones. Són nombrosos els equipaments de la Xarxa de Parcs Naturals que disposen d’aquest material en servei de préstec. També es compta amb dossiers adaptats, una versió integrada en tinta, relleu i braille d'alguns dels itineraris adaptats. Cal sumar a aquests recursos les fitxes de flora i fauna i els mapes tàctils dels parcs. Finalment, es disposa de contes en braille com "La Xara i el Pau", una col·lecció de contes infantils, adreçats a nens i nenes de cinquè de primària, que divulguen les singularitats de cada parc. Cada títol editat dins la col·lecció té la seva versió en braille,

També poden trobar-se diversos plafons interpretatius amb versió braille sobreimpresa com el plafó interpretatiu de la granota roja (Rana temporaria), col·locat a l'itinerari adaptat de la font del Frare que comença al Centre d'Informació Can Casades, al Parc Natural del Montseny i el plafó accessible de l'itinerari senyalitzat "SL-C 73 Les alzines de Can Portell", al Parc del Montnegre i el Corredor.

Es pot consultar tota la informació sobre programes, itineraris, materials i equipaments accessibles a la pàgina web Accessibilitat a la Xarxa de Parcs Naturals.

Altres recursos i programes

Altres iniciatives de la Diputació de Barcelona són el programa La Mirada Tàctil, de l'Oficina de Patrimoni Cultural, i els recursos de la ​​​​​​​Xarxa de Biblioteques Municipals per tal d'oferir lectures a l'abast de tothom.

Aquestes accions de la Diputació de Barcelona responen als l’Objectiu de desenvolupament sostenible (ODS) número 3 "Salut i benestar"; número 10 "Reducció de les desigualtats" i número 4 "Educació de qualitat". Els disset ODS van ser proclamats per l’Assemblea General de Nacions Unides el 25 de setembre del 2015 i formen part de l’Agenda Global per al 2030. La Diputació de Barcelona n’assumeix el compliment i desplega la seva acció de suport als governs locals de la província d’acord amb aquests.​​​​​​​

Categoria: Accessibilitat als parcs, Educació ambiental, Xarxa de Parcs Naturals, Diputació de Barcelona, Educació ambiental, Diputació de Barcelona, ODS, Llibres, revistes i CD, Educació ambiental, Itineraris,