Continuen les activitats escolars d'educació ambiental de la XPN

14/04/2020

Tot i el tancament de les escoles com a mesura de prevenció per evitar la propagació de la COVID-19, i la consegüent anul·lació de les activitats d’educació ambiental presencials, des de la Xarxa de Parcs Naturals continuem treballant per apropar la natura als nens i nenes que participen en els programes Coneguem els nostres parcs i Viu el parc a l’escola.

Per fer-ho, s’estan elaborant conjuntament amb els equips educatius dels dos programes un seguit d’activitats que, a mode de repte, permetran als infants conèixer una mica millor, si més no virtualment, els nostres espais naturals.

Educació ambiental des de casa

En el programa Coneguem els nostres parcs, les afectacions han representat la cancel·lació de les visites escolars als parcs previstes a la segona fase del programa durant les quals es realitza una activitat que consisteix en un itinerari de descoberta de l’entorn natural, patrimonial i cultural d’algun dels espais de la Xarxa de Parcs Naturals.

Com a activitat alternativa, es proposa als alumnes un repte virtual en què el director o directora del Parc sol·licita la seva col·laboració en la preparació d’un itinerari destinat a nens i nenes de la seva mateixa edat.

A través dels mestres de les escoles, els alumnes rebran un total de sis reptes propis del parc que havien de visitar en la seva sortida. Per a la realització de cada proposta, l’alumnat haurà de cercar informació relacionada amb diferents aspectes de l’espai natural (flora, fauna, paisatge, geografia o història, entre d’altres). D’aquesta manera, els infants podran reproduir i conèixer, virtualment, un dels molts itineraris que s’endinsen pels boscos i camins del Parc del Castell de Montesquiu, del Parc del Garraf, del Parc del Montnegre i el Corredor o del Parc Natural de Sant Llorenç del Munt i l’Obac i del Parc Natural i Reserva de la Biosfera del Montseny.

Viu el parc a l'escola

Així mateix, el tancament dels centres educatius també ha repercutit negativament en les activitats previstes dins del programa Viu el parc a l’escola. Aquestes afectacions han comportat la cancel·lació de les sessions introductòries a les aules dels centres i de les festes escolars en els entorns del Parc Natural de Sant Llorenç del Munt i l’Obac, del Parc de la Serralada Litoral, del Parc del Montnegre i el Corredor i del Parc del Castell de Montesquiu.

Com en el cas del Coneguem els nostres parcs, l’equip educatiu del Viu el parc a l’escola ofereix, després de Setmana Santa, una alternativa d’activitats didàctiques que permetrà als escolars treballar els continguts del programa des de casa. Igualment, dota de recursos alternatius als mestres per poder treballar d’una forma senzilla i atractiva continguts del currículum escolar, dins l’àmbit de coneixement del medi.

Les activitats estan agrupades per parcs i els principals temes tractats són:

· El relleu.

· La biodiversitat I. Les comunitats vegetals.

· La biodiversitat II. Les abelles i la seva importància.

· Els assentaments humans i el patrimoni cultural i històric.

· Les llegendes.

· Les activitats humanes.

Podeu ampliar la informació i consultar les activitats disponibles en l'apartat "Viu el parc a l'escola - Activitats a casa".

Tant el professorat de les escoles com els ajuntaments que col·laboren amb la realització d’aquests programes han rebut aquestes propostes molt positivament i els han considerat recursos valuosos per als infants dels seus municipis.

Finalment, des de la Gerència de Serveis d’Espais naturals volem agrair a les empreses gestores del programa, així com als seus equips educatius, la seva flexibilitat, predisposició i iniciativa en uns moments especialment durs per a les petites empreses del sector, que com d’altres s’han vist molt afectades pel tancament de les escoles.

A elles i a tots els infants que participen en els nostres programes, desitgem retrobar-los ben aviat per gaudir, ara ja sí presencialment, de la natura.

Categoria: Parc Agrari, Montesquiu, Marina, Litoral, Sant Llorenç-Obac, Montnegre-Corredor, Montseny, Educació ambiental, Biodiversitat, Xarxa de Parcs Naturals, Guilleries-Savassona, Foix, Olèrdola, Garraf, Educació ambiental, Divulgació, ODS, Educació ambiental, general,