Xarxa de Parcs Naturals Més informació a la web Turisme sostenible als espais naturals

Nou mapa per localitzar espais naturals i empreses amb la Carta Europea de Turisme Sostenible

16/07/2019

La nova eina permetrà la recerca àgil i ràpida dels set parcs naturals de Catalunya i 136 empreses que compten fins al moment amb aquesta acreditació que avala l’esforç d’entitats públiques i privades per implementar criteris de sostenibilitat ambiental en activitats vinculades al turisme.

Catalunya disposa d’un mapa visor per facilitar la consulta dels seus espais naturals i empreses turístiques acreditades amb la Carta Europea de Turisme Sostenible (CETS) que atorga la Federació EUROPARC, integrada per administracions i entitats que gestionen espais naturals protegits d’arreu d’Europa, entre les quals hi ha la Xarxa de Parcs Naturals.

El nou mapa permet localitzar geogràficament el conjunt de set espais naturals acreditats fins ara amb la CETS, així com 136 empreses del sector turístic, entre allotjaments, restaurants, activitats, guies i explotacions agroramaderes que realitzen visites guiades, que han treballat i treballen perquè la seva activitat es faci de manera sostenible, d’acord amb la gestió i conservació del l’espai natural protegit, incorporant elements i pràctiques de millora mediambiental i contribuint al desenvolupament local del territori.

De moment, es poden localitzar empreses a cinc dels set espais naturals i, a mesura que es vagin acreditant més espais naturals protegits, més empreses s’aniran afegint a aquest mapa. L’objectiu és posar en valor aquestes empreses i donar-les a conèixer a la ciutadania. Els espais naturals acreditats que poden localitzar-se són:

Parcs gestionats per la Xarxa de Parcs Naturals

Parc Natural i Reserva de la Bisofera del Montseny, acreditat el 2011.

Parc Natural de Sant Llorenç del Munt i l'Obac, acreditat el 2011.

Parcs del Garraf, Olèrdola i el Foix, acreditat el 2018.

Parcs naturals gestionats pel departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat

Parc Natural de la Zona Volcànica de la Garrotxa. Va ser el primer parc natural a aconseguir la CETS l'any 2001.

Parc Natural del Delta de l’Ebre, acreditat el 2007.

Parc Natural de la Serra de Montsant, acreditat el 2016.

Parc Natural del Montgrí, les Medes i el Baix Ter, acreditat el 2016.

Turisme sostenible en tres fases

La CETS és una eina de planificació i gestió d’adhesió voluntària, que permet als espais naturals protegits desenvolupar el turisme de manera sostenible basant-se en cinc principis bàsics: Donar prioritat a la conservació; Contribuir al desenvolupament sostenible; Aconseguir el compromís de tots els actors; Planificar el turisme sostenible de forma efectiva, i Buscar la millora contínua.

L’assoliment d’aquests principis s’aconsegueix de forma gradual, estructurant-se en tres fases, que s’assoleixen de manera voluntària, en funció de les necessitats i objectius de cada indret. La primera comprèn l’acreditació de l’espai natural protegit com a espai CETS. Per assolir aquesta acreditació l’Espai Natural Protegit ha d’establir conjuntament amb els agents implicats del territori una sèrie de mecanismes, formes de treball que els permeti de forma coordinada elaborar una diagnosis, una estratègia i finalment un programa d’actuació per a un turisme sostenible.

La segona fase comporta la participació del sector privat turístic implicat en les bones pràctiques de gestió turística per a un turisme sostenible. Així doncs, l’adhesió d’empreses turístiques dins la marca CETS estableix un vincle de coordinació, treball i coneixement entre les empreses i l’espai natural protegit, culminant amb la firma d’un acord de col·laboració entre l’empresa i l’espai natural.

Finalment, en la tercera fase es treballa per a l’acreditació d’agències de viatges que realitzin paquets turístics amb empreses acreditades i sobre la descoberta dels valors naturals i culturals de l’espai.

Per a més informació, podeu consultar la web Turisme sostenible als espais naturals.

Font de la informació: Diputació de Barcelona i Generalitat de Catalunya

Categoria: ODS, Xarxa de Parcs Naturals, general,