Montseny Es va celebrar una jornada sobre aquestes qüestions a Breda el 26 de novembre

La Reserva de la Biosfera vol promoure la bioconstrucció i la sostenibilitat de les construccions

27/11/2019

La diversitat d’empreses i professionals que treballen el sector de la bioconstrucció a l’entorn del Parc Natural i Reserva de la Biosfera del Montseny han propiciat l’establiment d’una línia de treball per posar en comú les seves experiències i ser, a la vegada, promotors d’un procés que impulsi l’ús de materials de quilòmetre zero en les noves construccions en el seu territori.

Aquesta coincidència d’empreses i professionals del sector s’ha posat de manifest en la primera jornada de treball sobre el potencial de la bioconstrucció organitzada per la Reserva de la Biosfera del Montseny amb el suport de les diputacions de Barcelona i de Girona celebrada a Breda el dimarts 26 de novembre.

En la jornada, que ha estat presentada pel diputat de Mobilitat, Espais Naturals i Prevenció d’Incendis de la Diputació de Barcelona, Josep Tarín, i la diputada de Medi Ambient de la Diputació de Girona, Anna Barnadas, juntament amb l’alcalde de Breda, Dídac Manresa, hi ha participat una cinquantena de professionals, empresaris i tècnics del sector de la construcció, tant públics com privats de la zona. La proposta també ha comptat amb la participació de Joana Barber, directora de la Reserva de la Biosfera del Montseny, que ha destacat que una de les funcions d’aquests espais és el de promoure un creixement econòmic i humà sostenible des dels punts de vista sociocultural i ecològic.

En aquest sentit, la jornada ha volgut desenvolupar un aspecte fonamental com és el de promoure unes construccions que tinguin en compte tant l’eficiència energètica com també la utilització de materials del mateix entorn.

El programa ha comptat amb la presentació de l’estudi “Materials sostenibles de la Reserva de la Biosfera del Montseny”, a càrrec de Marina Trepat, tècnica del Parc Natural i Reserva de la Biosfera del Montseny, i de Gabriel Barbeta, d’Ecoarquitectura, així com d’experiències d’obres de bioconstrucció com la reforma de l’escola bressol de Viladrau, habitatge bioconstructiu a Sant Esteve de Palautordera, bloc Bioterre de Palautordera, Sant Pere de Vilamajor i Tagamanent, i del panell de cel·lulosa reciclada Honext.

L’estudi sobre materials sostenibles a la Reserva de la Biosfera del Montseny té com a objectiu esbrinar els recursos i els materials locals que poden ser d’interès per al sector de la construcció i rehabilitació d’edificis i que, alhora, tenen un potencial d’ús, ja que tres quartes parts del total de l’energia i les emissions derivades de l’activitat humana tenen relació amb el sector de l’habitatge.

El treball inclou tots els materials que es poden trobar en un radi inferior a 25 km i els de km 0, provinents de l’entorn local. Entre els materials estudiats hi ha la fusta, la calç, el guix, la pedra, la terra, la ceràmica local i la llana, així com els residus agrícoles i forestals, els palets de fusta, els residus industrials i els pneumàtics. L’estudi també incorpora una guia de recursos sobre les empreses relacionades amb el món de la construcció i que poden ajudar a impulsar l’ús de materials km 0 de la Reserva de la Biosfera del Montseny, i que permeten disminuir les emissions, millorar la qualitat de l’aire i l’impacte sobre la biodiversitat associat al transport.

En aquest enllaç a la pàgina web de la Reserva de la Biosfera del Montseny trobareu tota la informació i documentació sobre la jornada.

La Reserva de la Biosfera del Montseny està integrada per un total de divuit municipis de les comarques del Vallès Oriental, Osona i la Selva, amb un total de 550,9 km2 i una població de 49.080 habitants. El Consell Internacional de Coordinació de la UNESCO va aprovar el 2014 ampliar l'àmbit de la Reserva de la Biosfera del Montseny més enllà del perímetre del Parc Natural del Montseny per comprendre tot el territori dels municipis que la integren.

Font de la informació: Diputació de Barcelona

Categoria: Diputació de Barcelona, Ponències, Planificació i avaluació, Divulgació, Montseny, Biodiversitat, Gestió del medi, ODS, general,