Sant Llorenç-Obac Les inauguracions i la festa Faustroll van aplegar una cinquantena de persones de públic

La Pahissa del Marquet acull una jornada intensa d'art i poesia interdisciplinària

22/02/2023

La Pahissa del Marquet-Arts-Lletres-Natura va inaugurar el dissabte 18 de febrer l'exposició col·lectiva 'Quatre dimensions té el meu poema', que es pot veure fins al 26 de març, i la instal·lació 'El silenci de l’aigua', de Marta Darder (fins al 28 de maig). També es va presentar l'obra guanyadora de la 6a edició del Premi Carles Hac Mor a plaquettes d'Escriptura Subversiva, 'Balada del viatger...', de Pau i Au, que juntament amb les finalistes i algunes de les obres presentades, s'exposarà a la Sala Tallers fins al 26 de març.

El dissabte 18 de febrer, la Pahissa del Marquet va acollir a les 12 h la presentació de l'exposició "Quatre dimensions té el meu poema" (sales I i II fins al 26 de març), a càrrec d'Ester Xargay, responsable de la programació d'aquest equipament multidisciplinari al Parc Natural de Sant Llorenç del Munt i l'Obac, i dels artistes i poetes participants, que hibriden llurs treballs amb altres pràctiques: Gerard Altaió, Laia Carbonell, Francesc Gelonch, Anna Pantinat, Adrián Salcedo, Maria Sevilla i David Ymbernon.

Premi Carles Hac Mor a 'plaquettes' d'Escriptura Subversiva

A les 13 h, va ser el moment del Premi Carles Hac Mor a plaquettes d'Escriptura Subversiva, d'una banda, amb la plaquette guanyadora del 2022, "Balada del viatger...", de Pau i Au, i una tria de les obres presentades, amb els artistes Agustí Olivares, David Picó Sentelles, Beatriz S. Ledo i Josep Vicent, a més de Pau i Au. La mostra es podrà veure fins al 26 de març a la Sala Tallers.

També es van donar a conèixer les bases de la 7a edició del Premi (edició 2023). Impulsat per l'Editorial Fonoll i subvencionat per l'Ajuntament de Juneda, el Premi està destinat a obres literàries no convencionals i va néixer de la necessitat de crear un espai per a l’experimentació literària en un panorama faltat d'espais i de suport per a la recerca en el camp de les lletres.

En la seva presentació, Xargay va agrair l'assistència dels visitants, una cinquantena incloent-hi els artistes participants a l'exposició, i, tot seguit, va passar la paraula a cadascun dels artistes de la mostra que van anar comentant llurs treballs davant d'un públic molt interessat. Es va comptar amb la presència de Caterina Riba, doctora en Literatura, besneta de l'escriptor Carles Riba, de la ballarina Ona Mestres i també d'artistes com ara la sabadellenca Assumpció Oristrell i de Núria Batlle i Anna de Matos, entre altres.

Així mateix, Xargay va destacar de l'obra de Gerard Altaió "La frontera no és un límit: és una gran finestra oberta", obra finalista de la 6a edició del Premi Carles Hac Mor a plaquettes d'Escriptura Subversiva, que es tracta d'un treball que poua en l'escletxa oberta per la poesia concreta, que esberla la sintaxi per conferir al text una dimensió espacial i visual que l'autor resol amb gran mestria i bellesa, atorgant a la gràfica i el conjunt, que organitza amb cada signe, un efecte visual de ritmes, escissions i cadències.

Per la seva banda, Maria Sevilla va presentar el treball if true: false; else: true, que va ser guardonat en la 4a edició del Premi, com una combinació de llenguatges que parteix i fusiona la lírica i les matemàtiques per dur a terme una recerca sobre les formes amb què la ment humana es relaciona amb el món a través de raonaments i sentiments. L’obra planteja un qüestionament dels raonaments lògics i dels usos unívocs del llenguatge partint de l’assumpció de la seva aparent realitat. Les relacions humanes, especialment les amoroses, es presenten així regides per l’error, la singularitat i àdhuc la distància en unes coordenades lingüístiques que es veuen obligades a variar en funció de la individualitat de les persones.

Acció sonora de Marta Darder

I, així, consecutivament els autors artistes exposats van anar resseguint i comentant les obres de les dues sales de la Pahissa del Marquet, i també van respondre les preguntes d'un públic molt engrescat, amb bon humor i complicitat, fins arribar a l'Espai Pati i Escala on Marta Darder, autora de la instal·lació "El silenci de l'aigua", va impressionar tothom amb la sorpresa d'una acció sonora que va realitzar utilitzant la reixa del pati a manera de lira, que tocava amb els elements naturals exposats, pedres i branques embenades amb fil vermell. El concert va continuar a l'escala amb la veu i percussió de Francesca Rodrigo.

Al migdia, es va celebrar un dinar de carmanyola al pati dels til·lers del Marquet de les Roques, amb un bon temps primaveral que va acompanyar les converses que els autors van poder continuar mantenint amb les persones del públic que s'hi van voler afegir, tot esperant el recital de la tarda.

Festa Faustroll

A la tarda, a l'hora anunciada, va començar la Festa Faustroll amb la música electrònica de Panotxa i els poemes d'Anna Pantinat, les improvisacions de Miquel Àngel Marín i Francesca Rodrigo, les accions d'Imma Pla i Joana  Sardà i els poemes indisciplinaris de Gerard Altaió i del seu fill Ics Altaió,  Pau i Au, Laia Carbonell, Marta Darder, Mònica De Dalmau, Francesc Gelonch, David Picó Sentelles, Joana Sardà, Maria Sevilla, Josep Vicent, i David Ymbernon.

En resum, la Pahissa va acollir una diada intensa que va transportar tots els assistents per les dimensions més insospitades de l'art i de la poesia.​​​​​​

La Pahissa del Marquet-Arts-Lletres-Natura, a la Vall d'Horta, Sant Llorenç Savall, al Parc Natural de Sant Llorenç del Munt i l'Obac, es pot visitar els dissabtes de 10 a 14 h i de 16 a 20 h i els diumenges de les 10 a les 14 h. Tanca l'agost, entre Nadal i Cap d'Any i els festius d'entre setmana.

Font de la informació: La Pahissa del Marquet

Categoria: Educació ambiental, Sant Llorenç-Obac, Educació ambiental, Educació ambiental,