La repercussió de l’aprenentatge servei centra el III Simposi d’Aprenentatge Servei i Servei Comunitari Ambiental

Una joëlette, per parlar del projecte de servei comunitari de Sant Llorenç. Autora: Bet Magre

Presentació de l'APS del Garraf. Autora: Bet Magre

Presentació de l'APS de Marina amb l'ISMAB. Autor: XPN

La presentació de Guilleries-Savassona a l'Escola. Autora: Beth Magre

Foto final de grup amb els participants. Autora: Bet Magre
El III Simposi d’Aprenentatge Servei i Servei Comunitari Ambiental, celebrat el dijous 3 de juliol al Centre Cultural de Bellvitge-Gornal de l’Hospitalet de Llobregat, va aplegar prop de 200 persones i s’hi van presentar una cinquantena d’experiències. Amb el lema Aprenem, ens comprometem. Transformem?, el Simposi va posar el focus en la visibilització, l’exploració i l’avaluació de la repercussió de l’APS en els diferents agents implicats i en l’entorn. La Xarxa de Parcs Naturals de la Diputació de Barcelona, com a membre impulsor, hi va ser present explicant diverses iniciatives de servei comunitari.
Des d’una visió polièdrica i amb un èmfasi especial en l’experiència de l’alumnat, es va reflexionar i avaluar si l’APS està generant canvis significatius en la comunitat educativa i el seu entorn. La tercera edició va consolidar el Simposi com una plataforma de reivindicació dels projectes d’APS ambiental com a eines educatives i de transformació social, així com un espai de trobada, intercanvi i col·laboració entre entitats, centres educatius i ens locals.
Com a conclusions, es van destacar els efectes positius dels APS ambientals en infants i adolescents, tant pel fet que és un aprenentatge significatiu i vivencial com pel desenvolupament de competències, creixement personal, salut i benestar, però també per l'adquisició de valors i actituds així com el coneixement del territori i l’entorn natural. A més, els APS contribueixen a millorar la qualitat educativa, augmenten la pràctica de sortides escolars, transformen el centre i li donen cohesió interna, connecten l’entorn, fan treball en xarxa i ajuden al desenvolupament professional del professorat.
Pel que fa a entitats i institucions, en milloren la visibilitat i en fan reconeixement, aporten col·laboració i xarxa i, a més, sensibilitzen i impacten en la població. A la ciutadania i la comunitat li aporten conscienciació i sensibilització, participació activa i cohesió social i millora de la qualitat de vida. A tot això, les millores sobre l’entorn ambiental i natural es concreten en un impacte visible en accions concretes de conservació i restauració i resultats apreciables.
Presentació d’iniciatives
El simposi es va dividir en diversos espais. A l’Espai Diàleg, Big Van Ciència va ser una dinàmica participativa. Entre els participants hi havia les alumnes Aina Castillo i Laia Jordan i les professores Maribel Sangüesa i Núria Negreira, de l’Escola Creixen de Terrassa, que van parlar del servei comunitari que van fer al Parc Natural de Sant Llorenç del Munt i l’Obac.
L’Espai Busco i Ofereixo va ser un punt de connexió entre centres educatius, administracions, entitats del territori i usuaris dels projectes d’APS i Serveis Comunitaris. S’hi van poder descobrir 13 projectes amb impacte ambiental i social, una oportunitat per generar aliances, compartir recursos i fer créixer iniciatives transformadores.
Pel que fa a l’Espai Àgora, s’hi van descobrir 34 experiències d’APS ambiental de Catalunya, distribuïdes en sis espais. Entre aquestes, hi havia els que es fan al Parc de la Serralada de Marina: Vivint l’arqueologia, de l’Institut Montserrat Miró, amb Sandra Ortega i Gemma Hidalgo, i també Bones pràctiques a parcs i biblioteques de la serralada de Marina, amb l’ISMAB. El van presentar Marina Garcia Larrey i Toni Navarrete. També el del Parc del Garraf, La natura com a font de salut, que va presentar la tècnica del Servei de Gestió de Parcs Naturals Sofia Paricio. I també es va presentar Guilleries-Savassona a l’escola, a càrrec d’Alba Ludevid i Èlia Bretxa.
La cloenda del Simposi va ser una intervenció artística amb dues accions a càrrec de TPK Art i Pensament Contemporani. La primera va ser un procés d’escriptura col·lectiva sobre tela activat per la pregunta “Com em comprometo per a un futur sostenible?”, i la segona va ser un acte poètic en què l’artista es va embolcallar amb una tela penjada d’un arbre a mode de crisàlide.
Al web del Simposi es pot veure un vídeo resum i una galeria d’imatges de la jornada, així com es poden consultar les diferents comunicacions presentades a l’Espai Diàleg i les propostes del Busco i Ofereixo. També un document resum de tot plegat, on s’apunten les línies d’acció de futur en l’àmbit de l’Aprenentatge Servei. El proper simposi es preveu que sigui l’any 2027.
Font de la informació: Xarxa de Parcs Naturals
Categoria: Guilleries-Savassona, Marina, Garraf, Sant Llorenç-Obac, Xarxa de Parcs Naturals, Educació ambiental, Educació ambiental, ODS,
