Marina La primera és el diumenge 12 de febrer a la vall de Montalegre

Comencen les passejades guiades per descobrir el Parc de la Serralada de Marina

09/02/2023

Aquest febrer s’inicia el programa de passejades guiades al Parc de la Serralada de Marina. Fins al mes de desembre, s’oferiran divuit sortides gratuïtes en cap de setmana. Per poder-hi assistir, cal fer reserva prèvia. Les sortides se centren en el patrimoni natural, cultural, patrimonial i històric de l'àmbit del Parc i són conduïdes per experts.

El Parc de la Serralada de Marina ha programat durant el 2023 un total de divuit passejades guiades amb les quals es vol donar a conèixer el patrimoni natural i cultural d’aquest espai natural protegit. Es tracta de sortides adreçades al públic general i familiar conduïdes per experts coneixedors del territori.

El programa (veure aquí) compta amb la col·laboració de diferents entitats, estudiosos i amants de la natura, així com de les administracions que componen el Consorci del Parc de la Serralada de Marina: els ajuntaments de Badalona, Montcada i Reixac, Santa Coloma de Gramenet, Sant Fost de Campsentelles i Tiana; l’Àrea Metropolitana de Barcelona i la Diputació de Barcelona. Aquest programa es coordina entre els serveis tècnics del Parc i l'entitat naturalista badalonina Aloc.

Les propostes endinsaran els participants en els diferents ecosistemes presents a l’àmbit del Parc, visitaran valls amagades i turons ocupats des d’antic, per exemple, els ibers. També hi ha propostes centrades en la flora i la fauna i el patrimoni natural i cultural del Parc i en la seva gestió com a espai natural protegit. Es visitaran equipaments del Parc, que ajudaran a interpretar un paisatge fortament humanitzat.

Primeres passejades de l'any

El programa del 2023 es posa en marxa el 12 de febrer amb la passejada "Paisatge després dels incendis a la Vall de Montalegre" en què, a banda de l'evolució de les seves comunitats vegetals des de zona de vinyes, passant per pinedes i arribant a un bosc mediterrani, també es descobriran elements de gran valor històric i cultural.

La següent passejada tindrà lloc el 26 de febrer i consistirà en un passeig per la vall de Betlem, monestir de Sant Jeroni de la Murtra i els horts de Conreu Sereny, per conèixer els valors naturals i paisatgístics d’una de les poques valls sense urbanitzar del Barcelonès. S’explicarà l’evolució del paisatge des dels ibers fins a l’actualitat. També es gaudirà d’una visita guiada al monestir de Sant Jeroni de la Murtra i als horts ecològics de Conreu Sereny.

Al març, s’han programat dues passejades: "Plantes remeieres i introduïdes de la vall de Pomar, del turo de la Font al turó d’en Boscà", el 5 de març, durant la qual es caminarà per paisatges fortament humanitzats i es coneixeran diferents plantes mediterrànies i els seus usos tradicionals, i "La biodiversitat i la recuperació d'antics conreus, les vinyes de Vall de Betlem", el 26 de març, en què, tot passejant, es descobrirà la humanització del paisatge a través de la història i la recuperació d’antics conreus. Noves iniciatives recuperen el sector primari de proximitat, potenciant a la vegada la diversitat ecològica d’aquesta vall.

Amb reserva prèvia

Les passejades guiades són gratuïtes, però atès que les places són limitades cal fer reserva prèvia a partir de 10 dies abans de l’activitat a l’Oficina del Parc de la Serralada de Marina (feiners, de 10 h a 13 h), tel. 933 956 336, en cas que cal fer reserva a un altre organitzador s’especificarà al programa i Agenda.

Les reserves es faran segons l’ordre d’inscripció i, a menys que quedin places lliures, es limitarà a sis el nombre de participants per inscripció i cada persona podrà participar en un màxim de tres activitats anuals. La inscripció prèvia a l’Oficina del Parc de la Serralada de Marina (feiners, de 10 h a 13 h), tel. 933 956 336, a excepció de les passejades dels dies 5 de març, 15 d’abril i 12 de novembre (consulteu-ne la descripció).

Passejades accessibles

El Parc ofereix el servei de Joëlette (cadira tot terreny dotada d’una única roda), que permet la pràctica del senderisme a qualsevol persona amb discapacitat o amb mobilitat reduïda. Les cadires s’ofereixen al servei de les passejades i altres activitats, sempre segons disponibilitat. Per a més informació, cal trucar al telèfon 937 955 405.

Concurs de Fotografia del Parc

Les primeres passejades de l’any són una oportunitat perfecta per participar al X 10è Concurs de Fotografia del Parc, i les imatges es poden lliurar fins al 2 de juny.

Categoria: Accessibilitat als parcs, Educació ambiental, Marina, Educació ambiental, ODS, Educació ambiental,