Montseny Per a la preservació dels espais oberts de muntanya

El Parc Natural del Montseny participa en el projecte europeu Open2Preserve

11/02/2019

El Parc Natural i Reserva de la Biosfera del Montseny participa, com a membre associat, en el projecte europeu 'Model de Gestió Sostenible per a la Preservació d'Espais oberts de muntanya (Open2Preserve)'. 'Open2Preserve' és un projecte seleccionat dins del Programa de Cooperació Territorial de l’Espai Sud-oest Europeu (SUDOE), cofinançat a través del FEDER (Fons Europeu del Desenvolupament Regional), per la Unió Europea, i hi col·laboren un total de tretze organismes, dos de Portugal, tres de França, dos de Galicia, dos d’Andalusia, dos de Navarra i dos de Catalunya: la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) i la Fundació Pau Costa Alcubierre.

A causa de la disminució del pasturatge i de l’eliminació de l’ús del foc, el pla de la Calma, al Parc Natural del Montseny, ha sofert, com altres antics espais de pastures del massís i com passa també en altres regions del sud d’Europa, la invasió de matollar i de forest. El projecte "Open2Preserve" pretén, a partir de coneixements científics, implementar tècniques la combinació de les quals garanteixin la preservació dels serveis ecosistèmics dels espais oberts de muntanya de gran valor natural.

El projecte planteja la posada a punt de diferents experiències pilot regionals i combina el pasturatge guiat amb l’aplicació de cremes prescrites. En totes les experiències es busca oferir solucions innovadores que garanteixin la viabilitat econòmica, puguin servir d'exemple i capacitació per a la realització d'iniciatives similars d’àmbit local i regional i fomentin la creació de llocs de treball.

El grup de la UAB dirigit per la doctora J. Plaixats té una llarga trajectòria treballant i investigant conjuntament amb l’equip tècnic del Parc Natural del Montseny, representat pel director del Parc, Lluís Martínez Ujaldón, per tal d’aplicar diferents metodologies per a la restauració de les pastures en l’àmbit del pla de la Calma.

Antecedents, evolució i accions futures del projecte al Parc Natural del Montseny

El projecte “Model de Gestió Sostenible per a la Preservació d’Espais oberts de muntanya (Open2Preserve)” va ser presentat en la reunió de la Comissió Consultiva del Parc a Aiguafreda el 23 d’octubre del 2017 i en la reunió del Consell Coordinador, al Brull, el 13 de novembre del 2017.

El passat 8 de novembre es va fer una visita tècnica i docent a la zona concreta del pla de la Llacuna, al pla de la Calma, a la qual van assistir el director i guardes forestals del Parc Natural, els bombers del GRAF (Grup d’Actuació Forestal) dels Bombers de la Generalitat de Catalunya, representants de la Fundació Pau Costa Alcubierre i l’alumnat del Màster Universitari Erasmus Mundus en Gestió Forestal i de Recursos Naturals al Mediterrani (MEDfOR), acompanyats de la doctora Rosario Fanlo i el doctor Luis Serrano, professors de la Universitat de Lleida.

Recentment, s’ha començat a preparar l’experiència pilot a la zona del pla de la Llacuna. L’estudi de la vegetació abans de la crema prescrita s’està fent amb parcel·les d'exclusió i transsectes de seguiment i estudi i mitjançant imatges aèries d'altra resolució que permetran determinar les diferències de vegetació amb els tractaments aplicats, crema i pastura.

Per a més informació, podeu consultar aquest enllaç.

Font de la informació: Dra. Josefina Plaixats / Universitat Autònoma de Barcelona

Categoria: Relleu, Planificació i avaluació, Biodiversitat, Gestió del medi, hàbitats, flora, Montseny, Recerca i seguiment, fauna, Paisatge, general,