Marina Amb fitxes de fauna i flora, barres direccionals, mapes tàctils, etc.

Es dota de material inclusiu l'Escola de Natura Angeleta Ferrer i Ecometròpoli

05/11/2018

Per tal de millorar l'accessibilitat dels alumnes amb disminucions físiques a les activitats educatives dels equipaments ambientals vinculats al Parc de la Serralada de Marina, s'ha dotat de material inclusiu per a persones amb disminució visuals l’Escola de Natura Angeleta Ferrer i Ecometròpoli, dos equipaments municipals amb conveni amb el Parc de la Serralada de Marina.

El material lliurat als dos equipaments ambientals ha estat el següent:

Fitxes de fauna

Aquestes fitxes de fauna inclouen una tria de diferents animals que es troben a la Xarxa de Parcs Naturals de la Diputació de Barcelona. Són accessibles als usuaris cecs o amb discapacitat visual, però el seu disseny multisensorial les fa universals.

Contenen text explicatiu en braille i macrocaràcters i imatges en relleu per a l'exploració tàctil. Aquestes fitxes es desen en una maleta en la qual també hi ha uns cubs amb els sons característics de cada animal.

Fitxes de flora

Es tracta de fitxes didàctiques que reprodueixen, en relleu, algunes de les principals plantes i arbres presents a la Xarxa de Parcs Naturals. Per a cada espècie hi ha una fitxa descriptiva que inclou un dibuix en relleu de gran fidelitat. Contenen text explicatiu en braille i macrocaràcters. S'acompanyen amb flascons que contenen l'aroma d'aquestes espècies vegetals.

Mapes tàctils

Es tracta d’una versió integrada en tinta, relleu i braille del plànol esquemàtic del Parc de la Serralada de Marina, útil tant per a persones vidents com amb dificultats de visió, produït en una làmina tàctil en vinil en color, que inclou macrocaràcters, relleu i braille que es munta sobre un suport rígid de gran durabilitat. La seva mida és de 45 x 30 cm.

Barres direccionals

Aquesta barra, que s’utilitza actualment a les curses de muntanya per les persones amb discapacitat visual, consisteix en una barra de fusta de 2,5 a 3 metres de longitud. Normalment porten unes cintes en els extrems i en el centre per facilitar l'adherència de la mà.

S'utilitza de la manera següent: dues persones es col·loquen en els extrems de la barra i la persona invident se situa al mig. La persona que es posa al davant fa el paper de guia. Cal tenir present que aquesta barra es pot posar tant a la dreta, com a la esquerra dels usuaris, però, quan cal, es posa a la banda en què hi hagi un terreny molt irregular i es pugui produir una caiguda.

La finalitat de la barra és esdevenir una guia per a aquesta persona que pot seguir perfectament un recorregut o itinerari pel Parc. Una important tasca per part de les persones vidents és la d’anticipar informació a la persona situada al mig de la barra. A les rutes llargues i amb canvis de nivell cal anticipar les irregularitats i pujades i baixades, ja que d'aquesta manera podran regular millor el seu esforç. Per tant, indicaran els quilòmetres que falten, si ve una pujada o baixada forta, el temps que queda i altres aspectes que els permetin autoregular-se.

Audiovisual adaptat i reserva de material inclusiu

L’Escola de Natura Angeleta Ferrer i Ecometròpoli també disposen de l'audiovisual del Parc de la Serralada de Marina subtitulat.

Així mateix, els usuaris poden disposar (mitjançant reserva prèvia) de material inclusiu per a persones amb mobilitat reduïda com, per exemple, les terceres rodes.

Accessibilitat a la Xarxa de Parcs Naturals

L'Àrea de Territori i Sostenibilitat de la Diputació de Barcelona duu a terme nombroses accions encaminades a facilitar l'accés al medi natural a les persones amb discapacitats. Les dificultats d'alguns col·lectius per realitzar activitats, ja es tracti d'itineraris, rutes guiades, activitats lúdiques o activitats escolars, que s'ofereixen en els espais protegits reclamen que es facin tots els esforços possibles per tal de millorar l'accessibilitat de tothom.

El portal web de la Xarxa de Parcs Naturals ofereix a la pàgina L'accessibilitat a la Xarxa tota la informació relativa als diversos itineraris adaptats, rutes teatralitzades inclusives i rutes amb geocaching que poden realitzar-se als parcs a més a més dels jocs interactius existents, el material de préstec (bicicletes handbikes, terceres rodes, bicicleta tàndem, dossiers adaptats de rutes, etc.), les joëlettes i els programes escolars Coneguem els nostres parcs i Viu el parc. El web també recull els materials educatius que engloben la Guia dels parcs, la col·lecció “Els contes de la Xara i el Pau” i les fitxes de flora i fauna i els mapes tàctils sobre els quals us hem parlat en aquesta notícia.

Categoria: Marina, Accessibilitat als parcs, Educació ambiental, general,