Xarxa de Parcs Naturals Hi ha participat un tècnic de la Xarxa de Parcs Naturals

Nou protocol de detecció primerenca d'espècies exòtiques invasores per a governs locals

03/05/2023

Ja està disponible el protocol de detecció primerenca d’espècies exòtiques invasores (EEI) que ha promogut i finançat la Federación Española de Municipios y Provincias i que ha coordinat el Grup de Treball d’Espècies Exòtiques Invasores, on ha participat el tècnic de conservació del Parc Natural de Sant Llorenç del Munt i l’Obac, Daniel Pons. La redacció del protocol l'ha fet Aprèn Serveis Ambientals.

L'objectiu d'aquest projecte és desenvolupar un protocol de detecció ràpida per a les entitats locals al camp de les espècies exòtiques invasores (EEI). El projecte té un enfocament pràctic, sintetitzant i simplificant tota la informació disponible perquè sigui accessible i comprensible per a càrrecs electes i tècnics municipals que no són experts en la matèria.

Consta d'un document base, en què s'informa sobre la resta de documents que el formen, així com una breu exposició de normativa, projectes estatals i interregionals i propostes de gestió d'EEI, així com una sèrie de fitxes adreçades a facilitar-ne l'aplicació pràctica.

Les espècies exòtiques invasores (EEI) representen actualment una amenaça important per a la biodiversitat dels ecosistemes ibèrics i, a més, a causa dels seus efectes indirectes poden tenir un gran impacte sobre les economies locals. El transport internacional de mercaderies, juntament amb la tinença de mascotes exòtiques i l'ús de plantes exòtiques a jardineria, són les principals fonts d'entrada d'aquests organismes al medi natural.

La detecció primerenca de les espècies exòtiques amb potencial invasor és determinant a l'hora de poder controlar-ne l'expansió i identificar-ne les vies d'entrada. Una acció ràpida i eficient pot evitar que aquestes espècies arribin a expandir-se i ocasionar problemes més grans.

Des d'aquest punt de vista, els governs locals són les administracions públiques més properes a la ciutadania i més vinculades al territori, tenen un paper fonamental per a aconseguir aquesta detecció primerenca. Per això, és essencial dotar els tècnics municipals d'eines per a la identificació i gestió de les EEI, així com informar-los sobre les institucions i organismes especialitzats en espècies exòtiques invasores a les quals acudir a cas de dubte.

Per això, la Xarxa de Governs Locals + Biodiversitat de la Federació Espanyola de Municipis i Províncies (FEMP), en la seva tasca de crear un marc que impulsi i promogui l'adopció de polítiques, plans i programes en matèria de la conservació i el foment de la biodiversitat, ha desenvolupat el present Protocol de detecció primerenca d'espècies exòtiques invasores per a governs locals, amb l'objectiu de crear un conjunt d'eines perquè els governs locals siguin capaços de gestionar les EEI que es trobin al seu territori.

Cinc grups de documents

El Protocol de detecció primerenca d'espècies exòtiques invasores per a governs locals està compost per un conjunt de documents, relacionats entre si, que tenen per objectiu aportar eines per a la identificació i gestió de les possibles EEI detectades pels tècnics dels governs locals.

El Protocol consta de cinc grups de documents: el protocol, que és un document explicatiu del funcionament del conjunt del protocol, que enumera i descriu de quina manera cal utilitzar-lo en cas que es trobi una possible EEI.

Esquema, en format dicotòmic, per al seu ús per part dels tècnics locals quan es creu que s'hi ha trobat una possible EEI. Aquest esquema resol les possibles preguntes que puguin anar apareixent en el procés d'identificació de l'EEI.

Claus d’identificació: document que conté les claus d'identificació de les diferents espècies que es troben al Catàleg espanyol d'espècies exòtiques invasores (Reial Decret 216/2019). Es recullen els grups de flora, amfibis i rèptils, aus i mamífers.

Fitxes: full de càlcul en què es recullen les fitxes de les espècies incloses al Catàleg espanyol d'espècies exòtiques invasores (Reial Decret 216/2019), així com alguns projectes associats a cada espècie, per a la correcta gestió.

Directori: recull d'entitats que poden aportar suport als tècnics locals quan es trobin davant d'una possible EEI.

Fitxa de camp per a la recollida de dades de camp de les EEI trobades. Consta de dos documents, un per a flora i un altre per a fauna.

Categoria: flora, fauna, Gestió del medi, Informació tècnica, Xarxa de Parcs Naturals, Biodiversitat, Educació ambiental, ODS, Notícies d'arreu,