Montesquiu La Pineda del Serrat del Castell obté resultats positius

El mostreig de tardor del SEMICE indica que es manté la presència regular i abundant de ratolí de bosc, musaranya comuna, ratolí lleonat i talpó roig al Parc del Castell de Montesquiu

08/11/2022

El ratolí de bosc (Apodemus sylvaticus), la musaranya comuna (Crocidura russula), el ratolí lleonat (Apodemus flavicollis) i el talpó roig (Clethrionomys glareolus) són els micromamífers més presents a les finques del Parc del Castell de Montesquiu, que monitoritza el Museu de Ciències Naturals de Granollers en el marc del projecte SEMICE. El mostreig de tardor es va fer entre l'11 i el 14 d'octubre a les parcel·les de la Pineda del Castell i de la riera de Sora, trobant les quatre espècies predominants que s’esperaven.

Segons els investigadors, la parcel·la del serrat del Castell segueix en la mateixa línia que les últimes campanyes, amb uns resultats bastant positius tenint en compte que està sent una tardor fluixa pel que fa al nombre de captures arreu. En aquest sentit, es van capturar 15 exemplars de ratolí de bosc, quatre talpons rojos, dues musaranyes comunes i un ratolí lleonat.

La parcel·la de la riera de Sora no va tenir tant èxit i segueix amb tendència a la baixa respecte el primer any, el 2019. Aquesta tardor només s'hi van trobar 10 ratolins de bosc i dos ratolins lleonats, malgrat les altres espècies també hi han aparegut freqüentment en campanyes anteriors.

El SEMICE és un projecte de monitoratge de micromamífers o petits mamífers comuns (els insectívors i rosegadors més menuts, de menys de 150 g de pes) a gran escala i llarg termini, sustentat en una xarxa d’estacions de control a càrrec de col·laboradors, una part dels quals són voluntaris.

És un projecte que s’inicià el 2008, amb dotze estacions situades dins els parcs naturals de la Diputació de Barcelona i vuit més a Andorra. Recentment, ha crescut de forma considerable i s'ha estès per la resta de Catalunya i a 10 comunitats autònomes de tot l’Estat, fins a comptar amb un centenar d’estacions actives actualment.

Aquest seguiment de petits mamífers està emmarcat dins el conveni de col·laboració per a l’execució del Pla estratègic de seguiment i recerca per a la conservació del medi natural (fauna: papallones, petits mamífers, ratpenats, amfibis i rèptils) de la Xarxa de Parcs Naturals entre el Museu de Ciències Naturals de Granollers i la XPN de la Diputació de Barcelona. Podeu consultar-ne els resultats detallats i l’evolució a la web del SEMICE.

Font de la informació: Marc Vilella / Museu de Ciències Naturals de Granollers

Categoria: Paisatge, Meteorologia, fauna, vertebrats, mamífers, Planificació i avaluació, Recerca i seguiment, Montesquiu, Biodiversitat, Diputació de Barcelona, ODS,