Montseny Es fa una crida a particulars, entitats, ajuntaments i institucions del territori a col·laborar-hi

La implicació municipal enriqueix amb noves aportacions l'inventari del patrimoni cultural immaterial del Montseny

01/04/2021

El dimarts 30 de març va tenir lloc la reunió del Consell Supervisor de l’inventari del patrimoni cultural immaterial del Montseny. Durant la sessió, celebrada en línia, es van repassar les darreres incorporacions de nous elements, principalment corresponents a llegendes, dites, jocs i productes alimentaris tradicionals del municipi de Centelles, una contribució que amplia i millora l’inventari i, de retruc, dona visibilitat al municipi. Totes les aportacions es poden consultar a la web del Patrimoni cultural immaterial del Montseny.

L'inventari del patrimoni cultural immaterial del Montseny es va dur a terme inicialment entre els any 2009 i 2011 i va permetre identificar 279 elements. L’any 2013, la UNESCO el va inscriure, juntament amb la metodologia que se’n va derivar, en el seu registre de millors pràctiques de la Convenció del Patrimoni Cultural Immaterial, que només recull vint-i-cinc projectes de tot el món. Des d’aleshores, la col·laboració i noves aportacions fetes per ajuntaments, institucions, entitats i particulars han permès fer créixer la relació de costums, llegendes, festes, jocs, etc. presents al Montseny i ja es compta amb 302 elements.

És el cas, per exemple, de Centelles, municipi amb una rica cultura popular i tradicional. La resposta del seu consistori a la darrera crida per ampliar i actualitzar l’inventari del patrimoni cultural immaterial del Montseny ha significat la incorporació d’un bon nombre de nous elements, després d’haver estat avaluats i contrastats.

Entre ells, figuren les llegendes “El castell de Sant Martí” i “Sauva Negra”, la dita “A Centelles com abelles” i diversos jocs tradicionals com “A saltar marge i a llargades”, “Acuit de l’amagada”, “El seguiment del rei”, “Les quatre cantonades”, “L’espardenyeta”, “Passar l’anell” i “Trencar el fil”. També s’han afegit curses a peu coix, jocs amb baldufa, saltar a corda i fer volar estels.

Entre les novetats, destaca un element relatiu als sabers i a l’alimentació. Es tracta de les galetes seques "Martí Mocós", o martins mocosos, que des del 1929 s’elaboren durant la Quaresma i fins al Diumenge de Rams a la pastisseria Llavina de Centelles.

Així mateix, a petició de l'Agrupació Sardanista de la Garriga també s’ha inclòs a l’inventari la dansa de la sardana. Si bé aquesta dansa popular catalana no és exclusiva d’aquest municipi ni del Montseny, la incorporació s’ha produït perquè hi ha hagut una proposta expressa de la comunitat montsenyenca afectada.

Sessió del Consell Supervisor

A la darrera sessió del Consell Supervisor de l'inventari del patrimoni cultural immaterial del Montseny, celebrada en línia el dimarts 30 de març, van participar representants de la Reserva de la Biosfera del Montseny, el Museu Etnològic del Montseny, la Gabella, la Direcció General de Cultura Popular i Associacionisme Cultural de la Generalitat de Catalunya, el Departament d'Antropologia de la Universitat de Barcelona i l’Institut del Patrimoni Cultural Immaterial (IPACIM).

A més de repassar les noves incorporacions i modificacions a l'inventari, els assistents van analitzar l’evolució de les diverses xarxes socials del Patrimoni cultural immaterial del Montseny (Facebook i Youtube) i de les visites a la pàgina web, que s’han triplicat en els darrers dos anys. També es va fer balanç de la difusió del patrimoni immaterial del Montseny en reunions internacionals, en publicacions especialitzades i a la premsa, i de la darrera edició del Concurs de receptes del Montseny, feta el 2019 ja que, a causa de la COVID-19, no es va poder organitzar l’any passat.

Nova crida a la participació

D’acord amb els criteris de la UNESCO, únicament la població de l’àmbit del Montseny pot decidir quin és el seu patrimoni cultural immaterial i ajudar a protegir-lo garantint-ne la continuïtat. És per aquest motiu que es convida a particulars, entitats, ajuntaments i institucions del Montseny a continuar impulsant aquesta iniciativa i a fer noves aportacions a l’inventari.

La col·laboració es pot fer proposant nous elements (festes, jocs, cançons, costums, tradicions, alimentació tradicional, artesanies, creences, llegendes, etc.) o enviant fotografies, vídeos o més informació sobre elements ja inventariats a montsenyunesco@gmail.com.

Per a més informació, podeu consultar la pàgina web Patrimoni cultural immaterial del Montseny i les xarxes socials Facebook i Youtube​​.

Font de la informació: Institut del Patrimoni Cultural Immaterial (IPACIM)

Categoria: Montseny, ODS,