Aquest 2020 està sent complex en tots els àmbits, ja sigui el sanitari, social, econòmic... El sector educatiu, i més concretament el de l’educació ambiental, també s’ha vist afectat fortament pel tancament de les escoles a mitjan mes de març i per l’aplicació posterior de mesures restrictives dirigides a contenir la propagació de la COVID-19, que han comportat l’anul·lació de moltes de les activitats previstes a les aules i sortides al medi natural per part de les escoles.
En aquest escenari, els programes de la Gerència d’Espais Naturals Coneguem els nostres parcs i Viu el parc a l’escola han hagut de reinventar-se i s’han adaptant a les noves circumstàncies del moment i a les necessitats sobrevingudes de les escoles.
Des del moment del tancament dels centres escolars, es van elaborar nous recursos digitals que recollien, a mode de reptes o fitxes didàctiques, els principals eixos temàtics treballats en els programes (flora, fauna, geologia, patrimoni històric i cultural, activitat humana, entre altres). Aquests materials, que es van posar a disposició de les escoles inscrites en els dos programes, es poden consultar també en obert a través de la pàgina web del programa Viu el parc a l’escola a l'apartat 'Activitats a casa'.
Actualment, des de la Diputació de Barcelona es treballa colze a colze amb els equips educatius dels programes Coneguem els nostres parcs i Viu el parc a l’escola per tal d’adaptar les seves respectives activitats a la nova realitat del curs 2020-2021. Ferms en la convicció que ara més que mai és necessari apropar els infants a la natura, ens mou la voluntat d’oferir un ventall de programes de qualitat que promoguin el coneixement, el respecte i l’estima del nostre patrimoni natural i cultural proper.
En aquesta línia, tot respectant la naturalesa i característiques de cadascun dels dos programes, s’ofereixen activitats personalitzades a les escoles. En elles, es garanteix la no coincidència dels diversos grups de convivència estable i s’assegura el compliment de totes les mesures de seguretat previstes pele que fa a l’ús de les mascaretes, distàncies i desinfecció d’espais comuns.
Aquesta és una etapa complexa, però que alhora ha permès innovar i dissenyar nous recursos i materials i estar més atents a les necessitats de les escoles per tal de facilitar la seva participació en dos programes clau en l’educació ambiental de molts dels nostres infants.
S’ha iniciat, doncs, un curs 2020-2021 diferent, però més segur i més compromès, si fos possible, que mai.