Montseny El primer centre d'educació ambiental de Catalunya, al Parc Natural i Reserva de la Biosfera del Montseny

Quaranta anys de l'Escola de Natura Can Lleonart

27/09/2018

La primera escola de natura de Catalunya es va crear l’any 1978 a Can Lleonart, a la vall de Santa Fe, dins el Parc Natural i Reserva de la Biosfera del Montseny. L’escola va ser impulsada per la Diputació de Barcelona, com a institució gestora del Parc Natural, juntament amb altres entitats com el Zoo de Barcelona i el Departament d’Ecologia de la Universitat Autònoma de Barcelona.

Per commemorar el 40è aniversari de la creació de l’Escola de Natura Can Lleonart, aquest dissabte 29 de setembre pel matí, a partir de les 11 h, se celebrarà un acte festiu a la mateixa escola, al qual hi són convidades totes aquelles persones que al llarg d’aquests anys han participat en les seves activitats formatives. Des de la seva creació, per l’equipament han passat més de 250.000 alumnes de diferents cursos i professorat de centenars de centres educatius del país que han seguit algun dels itineraris o accions formatives proposades.

L’Escola de Natura Can Lleonart va tenir des del principi un gran impacte gràcies al nou model d’interpretació del medi que va desenvolupar, amb la creació de seminaris de formació que es portaven a terme els caps de setmana. Aquestes sessions, iniciades per Martí Boada durant els primers anys d’història e l’equipament i impartides durant més de vint anys, donaven eines als mestres per ser capaços d’interpretar el paisatge i fer un exercici de descoberta.

Després de l’experiència pionera de Can Lleonart, les escoles de natura es van multiplicar en poc temps per tot Catalunya. L’esclat dels equipaments va ser tan important que en un període de cinc anys se’n van crear una vintena i, vint anys més tard, hi ha més de dues-centes escoles de natura arreu del país.

Una de les principals entitats impulsores de l’Escola de Natura Can Lleonart va ser el Zoo de Barcelona, amb el seu director d’aquell moment, Antoni Jonch, que volia posar en valor el paper educatiu del centre i també la seva implicació en la preservació dels espais naturals propers a Barcelona. D’aquesta voluntat en sorgí la col·laboració del Zoo amb la Diputació de Barcelona així com amb l’equip del departament d’Ecologia la Universitat Autònoma de Barcelona per a la creació de Can Lleonart com a escola de natura.

Inicis de l’educació ambiental

Les primeres manifestacions d’educació ambiental van aparèixer a Catalunya al voltant de 1970, una de les quals va ser la Campanya de Salvaguarda, sorgida en el Congrés de Cultura Catalana celebrat el 1976, amb l’objectiu de preservar el territori natural i posar en marxa accions per protegir els espais amenaçats.

Entre les entitats que han participat al llarg d’aquests anys en la divulgació de l’educació ambiental hi ha l’Associació de Mestres Rosa Sensat, que va introduir la formació ambiental en els seus cursos i en les primeres escoles d’estiu que va organitzar, i que van tenir un gran impacte en la renovació pedagògica. Així, en l’àmbit de les ciències naturals es posava en pràctica una metodologia innovadora que donava eines d’observació per fomentar un paper actiu de l’alumne.

Acte commemoratiu dels quaranta anys

Per tal de commemorar aquesta efemèride, se celebrarà un acte festiu el dissabte 29 de setembre del 2018, a les 11 h, a la mateixa Escola de Natura Can Lleonart, situada a la vall de Santa Fe de Montseny (ctra. de Sant Celoni a Viladrau, km 21).

L’acte institucional comptarà amb la participació del naturalista Martí Boada; el director del Zoo de Barcelona, Antoni Alarcón; l’alcalde de Fogars de Montclús, Albert Rovira; així com el diputat adjunt d’Espais Naturals de la Diputació de Barcelona, Jesús Calderer, i el diputat de Medi Ambient de la Diputació de Girona, Lluís Costabella.

Aquest és un dels actes que s’organitzaran al llarg del 2018 i 2019 per part de d’administracions i entitats implicades en la gestió d'aquest equipament i en la implantació de programes d'educació ambiental al Montseny i a Catalunya: el Zoo de Barcelona, la Societat Catalana d'Educació Ambiental (SCEA), l'Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals (ICTA) de la UAB i les diputacions de Girona i Barcelona, gestores de l'espai natural.

Durant la jornada, emmarcada dins els actes de commemoració dels quaranta anys de la Reserva de la Biosfera del Montseny, hi haurà espectacles d’animació  així com tallers de circ, jocs de descoberta i habilitat, gimcanes, a més de tast de productes locals.

Us hi esperem! Més informació aquí.

Font de la informació: Diputació de Barcelona

Categoria: Educació ambiental, Biodiversitat, Montseny, general,