Sant Miquel del Fai A partir del dissabte 22 d'abril

S'obren les reserves per visitar Sant Miquel del Fai els caps de setmana i festius

12/04/2023

Ja es pot reservar l’entrada i l’aparcament per visitar, gratuïtament, Sant Miquel del Fai, a l’Espai Natural dels Cingles de Bertí, els caps de setmana i festius. Les reserves per veure aquest patrimoni cultural i natural, amb un gran llegat històric, es fan a la web, amb tres franges horàries. Per evitar aglomeracions i per motius de seguretat, l’aforament s’ha limitat a 200 persones alhora i també s’ha establert que no obrirà en cas de risc elevat d’incendi o condicions meteorològiques adverses. Per això les visites havien de començar el 15 d'abril però la situació de risc d'incendis del Moianès (nivell 2 del Pla Alfa) ho ha impedit.

Per visitar Sant Miquel del Fai es pot fer una reserva individual, que inclou fins a 8 persones, i un vehicle, triant una franja horària: de 10 a 12 h, de 12 a 14 h i de 14 a 16.30 h, amb un darrer accés màxim a les 16 h. També hi ha reserves per a grups, amb la possibilitat de reservar aparcament per a dos autocars. A més, hi ha dues places de vehicles perquè les persones amb mobilitat reduïda puguin accedir directament fins a la portadala fortificada d’accés a l'espai, salvant un fort desnivell.

Per raons de seguretat en cas d’incendi, s’ha establert que tancarà en cas de trobar-se el Pla Alfa en nivell 2 o 3 a les comarques del Vallès Oriental i Moianès, ja que l'espai es troba a cavall dels termes municipals de Bigues i Riells del Fai i Sant Quirze Safaja. Tampoc obrirà si hi ha condicions meteorològiques adverses, com ara temporals o ventades que puguin provocar despreniments, en una zona geològicament complexe.

Punts d'interès

El tipus de visita que s'ha preparat és de caràcter patrimonial, interpretativa, diferenciada de la vista d'oci i restauració que s'havia fet fins abans del tancament. Així, la visita a Sant Miquel del Fai comença al pont del riu Rossinyol i pas de la Foradada i travessa la portalada fortificada per veure per fora la casa Prioral, entra a l’església troglodítica de de Sant Miquel, conjunt monumental declarat Bé Cultural d’Interès Nacional (BCIN) per la Generalitat de Catalunya. En la balma al costat de l’església es pot veure una exposició i un audiovisual. Seguidament, hi ha el salt del Rossinyol, que només té aigua quan hi ha pluges importants, i la bassa que forma al peu de la casa Prioral.

El camí que porta cap a l’altre salt d’aigua, el del Tenes, passa per sobre de la cova de Sant Miquel (actualment no visitable) i la plaça del Repòs, on hi ha una escultura de l’escriptor Josep Pla. També es pot veure el Llac de les monges abans de passar per sota el salt del Tenes i acabar la visita a l’antiga porta d’accés al priorat. Properament, es farà el sanejament de la cinglera a partir d’aquest salt i es podrà accedir fins a l’ermita de Sant Martí, que a sota té la cova de les Tosques. Tots els punts tenen un panell informatiu amb un codi QR que permet ampliar la informació.

La reobertura es fa després de la compra per part de la Diputació de Barcelona, el 2017, i les diferents obres per adequar l'espai i garantir la seguretat dels visitants. La visita s’ampliarà als dies laborables en un futur i també es faran visites escolars. Així mateix, es treballa per fer-hi arribar el transport públic, ja que ara arriba fins al municipis propers i l'accés només es pot fer amb vehicle privat o a peu.

Categoria: Sant Miquel del Fai, Prevenció incendis, Educació ambiental, ODS,